Rakentaminen Työelämä Uutiset Videot Arto Rautiainen Ei kommentteja

YIT:n vastaava mestari Markku Lindholm toivottaa asiakkaan tervetulleeksi työmaalle

Kun YIT:n Tampereen Kaupissa sijaitsevan asuntokohteen Tampereen Opaalin vastaavalta mestarilta Markku Lindholmilta kysyy, mikä on hänen valttinsa laatuteko-kilpailussa, vastaus on lyhyt ja ytimekäs: ”Asiakkaat.”

Featured Video Play Icon
SONY DSC

”Asunnon ostaja on aina tervetullut työmaalle, kunhan sopii ajankohdan ennalta”, Lindholm sanoo.

SONY DSC

Lindholm kertoo, että hän soittaa asunnon ostaneelle kahden viikon sisällä kaupan teosta, ja kysyy, haluaako ostaja tulla katsomaan asuntoaan. ”Ainakin itse menisin varmasti katsomaan uuden asuntoni valmistumista, onhan kyseessä kallis investointi, tässäkin yhtiössä 4 500 – 5 000 euroa neliöltä” hän toteaa.

”Kun asiakas tulee työmaalle, näemme kasvotusten, ja esittelen hänelle myös työntekijöitä, jotka rakentavat hänen asuntoaan. Tästä on sekin hyvä puoli, että tekijät huomaavat että heitä arvostetaan. He tulevatkin mielellään mukaan asiakasvierailuille”, Lindholm sanoo. YIT:n kannalta hyvää on myös se, että asiakkaan mukana huoneistoa katsomaan tulee usein asiakkaan kaveri, joka on kiinnostunut huoneistosta samassa kohteessa. Näin Lindholmista tulee tavallaan myös myyntimies.

Ostajat kiinnostuneita laatuasioista

Rakentamisen laatu on ollut niin voimakkaasti esillä julkisuudessa, ettei Lindholmin mielestä ole yllätys, että asunnon ostajat ovat kiinnostuneet laatuasioista ja ovat myös paneutuneet ennalta moniin kysymyksiin: ”Moni asia kiinnostaa asiakasta, esimerkiksi vaikuttaako naapuritalon paalutus meidän taloon. Ja tietysti mahdollisista kosteusongelmista tulee kiperiäkin kysymyksiä. Näihin olemme toki varautuneet, ja voimme esittää dokumentteja kosteudenhallinta- ja laadunvarmistussuunnitelmat mukaan lukien.”

Haastattelun aikoihin, elokuun alussa olivat menossa Tampereen Opaalin asukastarkastukset. Lindholmin mukaan ne tehdään niin aikaisin, että mahdolliset virheet ehditään korjaamaan ennen luovutusta. ”Tämän kohteen luovutus on syyskuun lopulla. Korjaukset tehdään viikkoon 38 mennessä niin, että huoneisto on valmis tuote, kun avaimet luovutetaan asukkaalle.”, Lindholm kuvaa luovutusprosessia.

Tämän haastattelun aikana Lindholm piti asukastarkastuksen seitsemännen kerroksen huoneistossa. Taloon muuttava Anne Tingarder oli selvästi tyytyväinen näkemäänsä. Ainoa huomautus Lindholmille koski yhtä valokatkaisijaa, jota pitäisi siirtää parikymmentä senttiä niin, ettei se jäisi paikalle tuotavan kaapin taakse. Muuten tarkastuksen aikana käytiin läpi lähinnä muuton yksityiskohtia ja sälekaihtimien toimintaa.

Toimintajärjestelmästä eväät hyvään laatuun

Lindholm kertoo, että välillä hän pöyristyy kuunnellessaan asiakkaiden puheita edellisistä asunnoistaan. ”He kertovat muun muassa tapauksista, joissa kylpyhuoneiden kaadot ovat nurkkaan päin. Jos olisin itse ostamassa asuntoa, vaatisin rakentajilta paneutumista juuri laatuasioihin.”

Virheettömään laatuun pääsemiseksi riittää Lindholmin mielestä se, että työmaalla noudatetaan tunnollisesti toimintajärjestelmää ja laadunhallintasuunnitelmaa. Kun kaikki työvaiheet varmistetaan moneen kertaan, peittyvät rakenteet valokuvataan ja katselmukset dokumentoidaan, virheitä ei pitäisi tulla. Lindholm luottaa siihen, että Tampereen Opaalin 74 asuntoa luovutetaan asukkaille virheettöminä.

Laadunvarmistukseen kuuluu Lindholmin kohteissa myös se, että laatuvaatimukset käydään läpi jokaisen urakan aloituspalaverissa, vaikka asiat olisivat tuttuja aiemmista kohteista.

”Kertaus ihan muistin virkistämiseksi on aina paikallaan”, hän sanoo. Tampereen Opaalin työmaalla virheettömään laatuun pääsemistä edesauttaa se, että alueella menossa olevissa kolmessa kohteessa 120 hengen vahvuudesta peräti 70 on YIT:n omia työntekijöitä.

60-vuotias Markku Lindholm on ollut YIT:llä rakennusmestariksi valmistumisestaan asti eli 31 vuotta, mistä ajasta 26 vuotta vastaavana mestarina. Näihin vuosiin on mahtunut monenlaista rakentamista teollisuushankkeista ja korjausrakentamisesta nykyisiin gryndikohteisiin. ”Tällaiset asuntokohteet ovat mukavaa työtä, kun saa olla tekemisissä myös asiakkaiden kanssa. Tietysti yhteistyö asukkaiden kanssa työllistää jonkin verran, mutta en koe sitä rasitteena”, hän sanoo.

 

 

 

 

 

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia