Kruunuvuorensillan rakentaja valittiin

Työt käynnistyvät kuluvan vuoden syksyllä.

Havainnekuva Kruunuvuorensillasta. Kuva: Kruunusillat, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects

Kruunusillat-hankkeen siltaurakan eli Finkensillan ja Kruunuvuorensillan urakkakilpailutuksen on voittanut Työyhteenliittymä Kruunusillat, jonka muodostavat Kreate oy ja YIT Suomi oy.

Kruunuvuorensillan lisäksi urakkaan kuuluu Kalasataman eteläosan Nihdin ja Korkeasaaren yhdistävän Finkensillan rakentaminen ja Korkeasaaren esirakentamistöitä.

Työt on tarkoitus aloittaa lokakuussa 2021. Tavoitteena on, että työt valmistuvat syksyyn 2025 mennessä.

Urakan kokonaishinta on tarjouksen mukaan noin 123 miljoonaa euroa.

Tiedotteen mukaan 1200 metrin silta on valmistuessaan Suomen pisin.

Hanke on jaettu kahteen osaan

Hanke toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana.

Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla., Tähän kuuluu reitin kolmas uusi silta eli Merihaansilta.

Kruunusillat-allianssissa on käynnissä kehitysvaihe. Kehitysvaiheessa laaditaan vuoden 2016 hankesuunnitelmaa tarkemmat raitiotien suunnitelmat sekä määritellään rakentamisen aikataulu ja kustannukset.

Raitiotien suunnitelmat on täsmentyneet kevään aikana. Raitiotie on päätetty rakentaa kahdessa vaiheessa. Ensin rakennetaan Laajasalon ja Hakaniemen väli sekä tilapäinen päätepysäkki Hakaniemeen. Osuus Hakaniemestä keskustaan tehdään toisessa vaiheessa.

Lue lisää: Kruunuvuorensiltojen raitiotien toteutus muuttui – rakennetaankin kahdessa vaiheessa

Lisäksi valmistellaan vaihtoehtoa, jossa raitiotie Laajasaloon rakennettaisiin ensin Laajasalontielle asti. Aiemmin suunnitelmana oli rakentaa jo tässä vaiheessa pitempi Yliskylän kiertävä raitiotie.

Tavoitteena on aloittaa raitiotien rakentaminen eli toteutusvaihe ensi syksynä.

Helsingin Laajasaloon suunniteltua Kruunusillat-raitiotien varikkoa ja sen yhteyteen tehtäviä asuntoja ei päästä rakentamaan ainakaan vielä, sillä hybridivarikoksi kutsutusta hankkeesta on tehty useita valituksia Helsingin hallinto-oikeuteen.

Lue lisää: Kruunusillat-raitiotien varikon rakentaminen jäi jumiin hallinto-oikeuteen

Enimmäishinta tulossa poliitikkojen päätettäväksi

Kruunusillat-hankkeen alustava kustannusarvio oli 260 miljoonaa euroa, kun Helsingin valtuusto teki hankkeesta enimmäishintapäätöksen vuonna 2016.

Tämän hetkisen arvion mukaan hankkeen kustannukset ovat suuremmat kuin yli neljä vuotta sitten arvioitiin. Tammikuussa summan kerrottiin olevan 350 miljoonaa euroa vuoden 2015 hintatasossa. Hankkeen enimmäishinta on täsmentymässä kevään 2021 aikana.

Lue lisää: Kruunusillat-raitiotien hinta on noussut kymmenillä miljoonilla euroilla

Enimmäishinnan korotuksesta tehdään todennäköisesti esitys valtuuston käsiteltäväksi. Arvion mukaan asiasta päättää uusi kaupunginvaltuusto ensi syksynä.

Tätä artikkelia on kommentoitu 13 kertaa

13 vastausta artikkeliin “Kruunuvuorensillan rakentaja valittiin”

  1. Onko tuolta tarvetta poimia kuin otsikon ”Enimmäishinta tulossa poliitikkojen päätettäväksi”. Ehkä myöhemmin saamme jo totutun otsikon ”Kustannukset ylittyivät roimasti”. Välissä on toki tullut monta otsikkoa siitä kuinka rakennusala on kehittymässä ja digitaalisuus näkyy maisemassa. Se on sitä kun mikään ei muutu 😂

    1. Tässä on kyse siis allianssi hankemallista. Kustannukset eivät nouse, mutta ne on valmiiksi vedetty niin korkealle, että perinteinen malli johtaisi edullisempaan lopputulokseen.

      1. Näyttäisi aika iso osa olevan kuitenkin kokonaisurakkaa…

  2. ”Kruunusillat-hankkeen siltaurakan eli Finkensillan ja Kruunuvuorensillan urakkakilpailutuksen on voittanut Työyhteenliittymä Kruunusillat, jonka muodostavat Kreate oy ja YIT Suomi oy.”

    Tarina ei kerro oliko muitakin tarjouksia vai valittiinko se ainoa?

    1. Sisäpiirille tiedoksi, että urakkaan tuli myös toinen tarjous. Tosin hinta oli kerrottu piillä oikeaan tarjoushintaan verrattuna.

  3. Kakkonen eli GRK reilu 100 miljoonaa kalliimpi

  4. Kaupunki on ajanut siltahanketta kuin käärmettä pyssyyn. Mitähän YIT:lle on luvattu vastineeksi sopivasta hinnasta? Kannattaa seurata esim. Pasilan tornialueen kehitystä ja muutakin.

    1. Niinpä. Se on sitä kun mikään ei muutu. Ihminen on, oli se sitten kaupungin virassa tai yksityisellä sektorilla puhaltamassa,

  5. Miksi ei ilmoiteta hintaa vuoden 2021 tasossa. Mitä merkitystä on 5-6 vuotta vanhoilla hinnoilla.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat