Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Itäradalle avautui mahdollisuus hakea merkittävää EU-rahoitusta

Hankkeessa tehdään parhaillaan alustavaa yleissuunnitelmaa.

Eurooppalainen raideleveys avaisi junaliikenteelle uusia mahdollisuuksia. Kuva: Rami Salle/VR Group Kuva: Rami Salle, Salle Rami
Kuuntele juttu

Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan suunnitteilla oleva Itärata on nimetty mukaan laajennettuun TEN-T-verkkoon (Trans-European Transport Network). Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus sisältäen TEN-T-verkon laajentamisen on hyväksytty ja se astui voimaan viime viikolla.

Laajennettuun ydinverkkoon kuuluminen tarkoittaa, että Itärata oy voi hakea hankkeen suunnitteluun liikenne-, energia- ja digitalisaatioaloille myönnettävää CEF-rahoitusta (Connecting Europe Facility). CEF-tuesta merkittävä osa on tähän mennessä kohdennettu liikenneinvestoinneille ja siitä kolme neljäsosaa raideliikenteelle. Itärata oy kuvaa EU-rahoitusta merkittäväksi.

”Itärata on merkittävä investointi eurooppalaiseen raideliikenneinfrastruktuuriin, joka parantaa huomattavasti raideliikenteen mahdollisuuksia Suomen ja EU:n itärajalla. Tarvittavat päätökset esimerkiksi raideleveydestä ja suurnopeusjunille soveltuvan ratageometrian suunnittelusta ovat kauaskantoisia. Nyt tehty ydinverkkopäätös antaa meille paremmat lähtökohdat strategisen tason suunnitteluun ja päätöksentekoon”, Itärata oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa tiedotteessa.

Lue lisää: Itärata saattaa saada merkittävää EU-tukea – ”Eurooppalaisen raideleveyden merkitys korostuu entisestään”

TEN-T-verkko koostuu ydinverkosta, laajennetusta ydinverkosta sekä kattavasta verkosta. Verkko rakennetaan kolmessa vaiheessa siten, että ydinverkon tulee olla valmis vuoteen 2030 mennessä, laajennetun ydinverkon 2040 mennessä ja kattavan verkon vuoteen 2050 mennessä.

“Laajennettuun ydinverkkoon kuuluminen tuo mukanaan myös velvollisuuksia. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Suomessa sitoudutaan toteuttamaan hanke laajennetun ydinverkon aikataulun mukaisesti vuoteen 2040 mennessä”, Portaankorva kertoo.

Jopa 50 prosenttia tukea

CEF-rahoituksen nykyinen ohjelmakausi sisältää vuodet 2021–2027, mutta merkittävä osa ohjelmakauden EU-tukirahoituksesta on jo kohdennettu hankkeille. Itärata tavoittelee tämänhetkisen ohjelmakauden rahoituksen ohessa ensisijaisesti 2028 alkavan ohjelmakauden rahoitusta. Suunnitteluun on mahdollista saada CEF-tukea 50 prosenttia hyväksyttävistä kustannuksista.

Itärata-hankkeessa tehdään parhaillaan ympäristövaikutusten arviointia ja alustavaa yleissuunnitelmaa, joita seuraavat varsinainen yleissuunnitelma ja ratasuunnitelma. Radan rakentaminen voidaan aloittaa 2030-luvun alussa, jotta se on valmis vuoteen 2040 mennessä TEN-T-asetuksen mukaisesti.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Itäradalle avautui mahdollisuus hakea merkittävää EU-rahoitusta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat