Kokeile kuukausi maksutta

Kasvua luovat suuret ratahankkeet

Tietoa kirjoittajasta Kalle Euro
Toiminnanjohtaja, Arkkitehtitoimistojen Liitto ATL
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Raideinvestoinnit palvelevat yhteiskuntaa, ympäristöä ja Suomen elinvoimaisuutta. Suunnittelu- ja rakennusalan ammattilaisilla on paljon annettavaa siihen, kuinka Suomesta tehdään vähäpäästöisempi, mutta ennen kaikkea taloudellisesti menestyvä.

Eurooppa kehittää aktiivisesti raideliikennettä. Ranskassa ja Ruotsissa on suuret ratahankkeet vireillä ja Espanjassa on jo nyt maailman toisiksi suurin suurnopeusjunien raideverkosto heti Kiinan jälkeen.

Kesällä työnsä aloittaneen hallituksen hallitusohjelma hakee raideliikenteen rohkeaa kehitystä. Miljardien eurojen investoinnit olisi tarkoitus käynnistää ja toteuttaa seuraavien vuosikymmenien aikana.

Ratahankkeet tuovat rakennustarpeita, joissa hyvällä suunnittelulla on suuri merkitys. Keskeisimpien yhteyksien vauhdittaminen edellyttää myös niiden ympärille rakentamista, joka tukee uusia yhteyksiä ja lisääntyviä käyttäjämääriä.

Uusien raideyhteyksien kehitystä ei ohjaa teollisuus, vaan kaupungistuminen, kestävän liikkumisen edistäminen alueellisesti reilusti ja työmatkaliikenteen helpottaminen.

Tätä kehitystä johdetaan rohkealla ja kestävällä suunnittelulla, sillä sen avulla voidaan ennakoida ja vähentää rakentamisen aiheuttamaa hiilijalanjälkeä. Kestävän kehityksen vaatimukset sekä ilmastonmuutoksen torjuminen edellyttävät myös infrarakentamisen muutosta. Näihin Suomi on kansainvälisillä sopimuksilla sitoutunut.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin on nostanut esiin järkevän yhdyskuntasuunnittelun merkityksen kaupunkien elinvoimaisuutta tukemassa. Järkevien yhdyskuntien kehittymistä pitää tukea niissä kasvukeskuksissa, joihin raidehankkeet tuovat elinvoimaa. Tiivis kaupunki vähentää ihmisten tarvetta liikkua ja karsii hiilipäästöjä. Tiiviin kaupunkirakenteen suunnitteluun tulee ryhtyä jo ennen uusien raiteiden rakentamista. Niin varmistamme nopeiden yhteyksien tuoman yhteiskunnallisen hyödyn. Laadukkaasti suunniteltu on parempi vaihtoehto kuin ripeästi aloitettu. Tästä avauksesta ministerille kiitos.

Elinvoimaisempaa Suomea luodaan myös rohkeasti laadukkaalla arkkitehtuurilla. Oodin ja Amos Rexin kaltaiset merkkirakennukset osoittavat tämän keräämällä valtavasti positiivista huomiota ja luomalla ympärilleen uutta elävää kaupunkia. Myös Tampereen Kansi on hyvä esimerkki nimenomaan raideliikenteeseen kiinni rakentuvasta houkuttelevasta arkkitehtuurista. Nopeat ja vaivattomat ratayhteydet kaipaavat hyvää arkkitehtuuria muuallakin radan varrella.

Eräs tämän hallituskauden keskeinen kysymys on, halutaanko hyvällä suunnittelulla edistää ilmastotavoitteiden saavuttamista rakennetun ympäristön piirissä. Järkevä ja laadukas yhdyskuntasuunnittelu, hyvät rakennustavat ja rakennetun ympäristön ekologinen ja esteettinen toimivuus ovat keskeisiä asioita sekä tulevien raideinvestointien kuin tärkeiden ilmastotavoitteiden toteutumisessa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 12 kertaa

12 vastausta artikkeliin “Kasvua luovat suuret ratahankkeet”

  1. Tässä Kalle EURO kirjoittaa uudelleen jo 23.08.2019 Rakennuslehdessä sanomansa. Niinpä minulta myös sama kommentti:

    OIKORADAT Ö-MAPPIIN!

    Tehtyjen selvitysten mukaan kaikki miljardien ratahankkeet (Pisara, Turku, Tampere, Itä, Jäämeri, Tallinna) ovat yhteiskuntataloudellisestikin kannattamattomia liiketaloudellisesta kannattavuudesta puhumattakaan. Eikä ole rahaa, eikä matkustajiakaan, ja matka-ajan säästökin on marginaalinen. Mikään näistä ei toteudu 10 vuoden sisällä, tuskin koskaan. Niiden suunnittelukin on rahan haaskausta. Sen sijaan ratojen kuten maanteidenkin korjauksessa olisi järkeä, ja se voitaisiin tehdä pikkurahalla. Ja matka-ajatkin lyhenisivät.
    Aikoinaan 1970-luvun alussa eduskunnassa tekemäni hylkäysesitys johti Helsingistä Turkuun kaavaillun ELSA-radan suunnittelun keskeyttämiseen. Se oli sama oikorata Espoo-Lohja-Salo, josta nytkin puhutaan. Typeriä kannattamattomia hankkeita ei pidä toteuttaa, vaikka rahoituksen korot lähentelevät nollaa ja vaikka niihin saisi eu-rahaakin.

  2. Hyvä kirjoitus Kalle Eurolta. Suomella on pohjoismaiden toimimattomin infra ja se on aika saattaa ajan tasalle, jotta maahan saadaan kilpailukykyä ja pääsemme kohti hiilivapaata yhteiskuntaa.

  3. Eilenpä tuli LVMstä uutinen,jonka mukaan Kalle EUROn ym turkulaisten (Orpo, Kanerva, Sirén etc) hekuttama ”tunnin juna” kaatuu. Kuten oikein on!

    1. Ei se hanke kaadu vaan valtio hoitaa kustannukset.

  4. Onneksi näistä asioista ei päätä vahat smp jäärät, vaan päättäjät ovat nykyään kaukonäköisiä.

  5. Ilmasto sitä ilmasto tätä, kaikki on suomalaisen syytä. Delhin päästötkin ovat minun syntisäkin syytäni. Ottakaa vaan velkaavelkaa ja veroja lisää. Minä ruoskin vaikka itseni hengiltä kunhan velkarahalla saadaan luotijunat tännekkin korpeen. Hallitus säätäköön lain, että itseni loppuun poltettua saan pilvipäissäni vaatia oikeuksiani aktiivimallin tai poliisin minua häiritsemättä.

    1. Ei näitä ratoja tehdä Delhiin vaan Suomeen. Asia lienee syytä tiedostaa ps.n puoletoimistossa;)

      1. Sinulla tuntuu olevan joku ihme pakkomielle noista persuista. Oletko harkinnut terapiaa?

        1. Minulla siedätyshoito käynnissä. Se ei ole helppo tehtävä, kun teillä on niin hassuja mielipiteitä 😉

          1. Ja nyt sitten jotenkin automaattisesti kuvittelet minun olevan persu. Voi voi tuota vainoharhaisuutta.

  6. Jotkut näkevät persuja joka puolella, jotkut taas viherpiipertäjiä. Tupamäki näkee puolestaan mörköjä kaikissa raideliikke hankkeiss. Me kaikki olemme siis vainoharhaisia enemmän tai vähemmän 😉

Vastaa käyttäjälle olavi.tupamaki@villareal.fi Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat

Kalle Eurohttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/kalle-euro/