Kokeile kuukausi maksutta

Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennusurakka kuuluu Suomen vaativimpiin työmaihin. Rakentajilta vaaditaan korkeaa laatua turvallisuudesta tuumaakaan tinkimättä.

 Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennusurakka kuuluu Suomen vaativimpiin työmaihin. Rakentajilta vaaditaan korkeaa laatua turvallisuudesta tuumaakaan tinkimättä.

Finnairin laivueen lippulaiva Airbus A350 on lähes 67 metrin pituinen jätti. Siihen verrattuna 36-metrinen Embraer 190 on kuin kirppu.

YIT:n työntekijöille konemallit ovat toissijaisia. Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalin laajennusurakassa heille kaikki ovat lentokoneita, koostaan riippumatta kentän kuninkaita.

”Mitä tahansa teemmekin, meidän on sovitettava työmme ja kuljetuksemme lentoliikenteen mukaan. Sen sujuvuus on asiakkaamme Finavian liiketoiminnan ydin, eikä lentomatkustajien pitäisi edes huomata, että kentällä tehdään töitä”, työmaapäällikkö Mikko Kuusisto sanoo.

YIT aloitti Helsinki-Vantaan terminaalin laajennusosan työt loppuvuodesta 2015. Kesällä 2017 avattiin kaukoliikenneterminaalin uusi eteläsiipi. Parhaillaan ovat rakenteilla uusi länsisiipi ja keskusaukio. Vuonna 2009 valmistunutta kaukoliikenteen terminaaliosaa laajennetaan kaikkiaan noin 76 000 bruttoneliöllä.

”Lentoasemalla valmistaudutaan jopa 30 miljoonaan vuosimatkustajaan. Vuonna 2015 lentoaseman läpi kulki 16 miljoonaa matkustajaa, vuonna 2017 lähes 19 miljoonaa. Vilkkauden tuntee ruuhka-aikoina”, työpäällikkö Jarkko Lahti sanoo.

Lentoliikennettä häiritsemättä

Lentoaseman työmaa on ainutlaatuinen. Jotta esimerkiksi materiaalien kanssa päästään  työmaalle, kuljetukset on sovitettava äärimmäisen tarkasti, sillä niiden kanssa joudutaan ajamaan ison rullaustien yli. Suurissa massavaluissa materiaalivirta ei saa keskeytyä, mutta kuljetukset eivät saa häiritä lentoliikennettä.

Työ ei rakennusteknisestikään ole yksinkertaisimmasta päästä. Rakentamisessa käytetään sekä valmiita elementtejä että massavaluja. Elementtirakenteiden kokoa kuvaa se, että työmaalle oli hankittava Euroopan vahvin nosturi työskentelemään yli 30 tonnia painavien elementtien kanssa.

Turvallisuuden näkökulmasta vastaavaa työmaata on vaikea löytää, sillä työtä tehdään tavallaan valtakunnan rajalla, jota osa lentoasemasta on.

”Matkustajaliikenteen käytössä olevat lentokoneet ovat vain muutamien metrien päässä alueesta, jossa työskentelemme. Työmaa-aidan takana alkaa turvavalvottu alue”, Lahti kertoo.

FAKTA

  • YIT rakentaa Suomen lentokenttiä ylläpitävälle Finavialle Helsinki-Vantaan lentoaseman kaukoliikennealueen laajennuksen.
  • Lentoaseman terminaalin bruttopinta-ala kasvaa noin 76 000 neliömetrillä. Työ sisältää valmistuneen porttialueen ja uuden eteläsiiven sekä tulevan terminaalirakennuksen länsisiiven ja nämä yhdistävän turvatarkastus- ja palvelukeskittymän Plazan.
  • Työ on osa Finavian vaihtoliikenteen kehittämisohjelmaa, jonka kokonaisuus valmistuu vuonna 2020.

Vahvistamme joukkojamme ja haemme Finavia-hankkeeseen työmaa- ja projekti-insinöörejä, hankintainsinöörejä ja työnjohtajia. Tutustu monipuolisiin uramahdollisuuksiin ja jätä hakemuksesi 8.4. mennessä.

 

Helsinki-vantaan lentoseman laajennus

Viimeisimmät näkökulmat