Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Länsimetro etenee nyt kuin juna, mutta Espoonlahden kauppakeskuksen ongelmat ovat riski myös metrolle

Länsimetron  kakkosvaihe Espoon Matinkylästä Kivenlahteen on hyvin aikataulussa ja budjetissa, sanoo Länsimetro oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi. Ykkösvaiheessa kustannukset ja aikataulu pettivät eikä tilannekuva ollut selvillä kenelläkään. Nyt käytössä on tilannehuone, jossa näkyy työmaiden ja suuunnittelun tila lähes reaaliaikaisesti.

Metroasema on työmaana saman suuruinen kuin kauppakeskus. Kun niitä rakennetaan viisi samaan aikaan, tietää se melkoista samanaikaista resurssien kysyntääkin. Kuva Liisa Takala. Kuva: Liisa Takala

Kustannusarvio tosin tarkentui viime keväänä 1159 miljoonaan euroon, eli se on noussut alkuperäisestä 801 miljoonasta. Yllätyksiä ei pitäisi kuitenkaan olla luvassa, sillä ykkösvaiheen ongelmista on otettu opiksi ja nyt tilannekuvaa päivitetään jatkuvasti.

Tämä artikkeli on tilaajille

Kirjaudu sisään

Tilaa printtinä, diginä, yksin tai ryhmässä

Valitse teille sopivin tapa pysyä tiedon tasalla.

Tutustu nyt 3 kk: printti+digi 0 €

Kaikki Rakennuslehden tieto käyttöösi kesän yli ilman sitoumuksia, ole hyvä!

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Länsimetro etenee nyt kuin juna, mutta Espoonlahden kauppakeskuksen ongelmat ovat riski myös metrolle”

  1. ”Kappas vaan”, suunnittelijakin on suostuttu ottamaan tilannehuoneeseen ja niin edelleen…!

  2. Länsimetron kuilun ja sisäänkäynnin yhteenliittäminen kauppakeskuksen ja bussiterminaalin rakentamisen kanssa tulee olemaan tulevan kauppakeskusurakoitsijan suurin riski.

  3. Asiahan ei ole sen kummoisempi kuin välittömästi toimenpiteet käyntiin ja kuilun suun seutu tekoon erillisurakkana ja mitoitus niin että pystyy vaikka vähän isommankin keskuksen rakentamaan päälle. Vielä aukot toistaiseksi kiinni työmaan puolelle niin että ne saa ilman purkukoneita auki. Bussiterminaali voi olla vaikeampi ja kenen hommiin se kuuluu?

    Kuitenkin rakenteet odottamaan kauppakeskusta, ja jos sellaista ei tule niin komea piha cityconin piikkiin tilalle.

Viimeisimmät näkökulmat