Kokeile kuukausi maksutta

Turun tunnin junaan kohdistuu suuria odotuksia – Moni edellisen suuren ratahankkeen tavoite jäi toteutumatta

Lahden oikorata lyhensi matka-aikoja merkittävästi. Radanvarsikuntien optimistiset väestönkasvutavoitteet jäivät haaveiksi.

Lahden oikorata nopeutti matka-aikoja Itä-Suomeen.

HS:n tietojen mukaan Turun tunnin juna toteutuu tulevalla hallituskaudella. Uusi oikorata Espoon ja Salon välillä lyhentäisi matka-aikaa Helsingistä Turkuun lähes kahdesta tunnista 78 minuuttiin.

Hankkeen mielekkyys on kyseenalaistettu tuoreimpien sitä koskevien selvitysten takia. Turun tunnin junan hyötysuhteeksi on arvioitu vain 0,54, mikä on huono. Hyötysuhteen pitäisi olla vähintään yksi, jotta hanke olisi kannattava. Hanketta onkin perusteltu uusilla asemilla, joita tulisi neljä kappaletta.

Tämä artikkeli on tarjolla vain Rakennuslehden tilaajille

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Turun tunnin junaan kohdistuu suuria odotuksia – Moni edellisen suuren ratahankkeen tavoite jäi toteutumatta”

  1. Mitäpä kirjoitinkaan Hesarissa 12.08.2022: KAIKKI OIKORADAT OVAT KANNATTAMATTOMIA

    Juha P Korhonen kirjoitti uusien oikoratojen tarpeellisuudesta (HS 23.7). Varsin mitättömillä ja olemattomilla perusteilla hän piti ratojen rakentamista tarpeellisena.

    Oikeasti, tehtyjen uusimpienkin selvitysten mukaan kaikki miljardien ratahankkeet (Pisara, Turku, Tampere, Itä, Jäämeri, Tallinna) ovat yhteiskuntataloudellisestikin kannattamattomia liiketaloudellisesta kannattavuudesta puhumattakaan. Matka-ajan säästökin on marginaalinen, ja puhuminen tunnin junista on valehtelua. Etätyön lisääntyessä ei löydy matkustajiakaan. Edes Lontoossa tai New Yorkissa ei käydä töissä yli 150 kilometrin päästä.
    Vakavasti velkaantuvalla valtiolla ei ole rahaa näihin miljardihankkeisiin. Ja yksityistä rahaa niihin ei löydy koskaan. Niinpä mikään näistä oikoradoista ei tule toteutumaan. Niiden suunnittelukin on rahan haaskausta. Sen sijaan ratojen kuten maanteidenkin korjauksessa olisi järkeä, ja se voitaisiin tehdä pikkurahalla. Ja matka-ajatkin lyhenisivät.

    Aikoinaan 1970-luvun alussa eduskunnassa tekemäni hylkäysesitys johti Helsingistä Turkuun kaavaillun ELSA-radan suunnittelun keskeyttämiseen. Se oli sama oikorata Espoo-Lohja-Salo, josta nytkin puhutaan. Typeriä kannattamattomia hankkeita ei pidä toteuttaa, vaikka niihin saikin vähän EU-rahaakin.
    Olavi Tupamäki, Dipl.ins.
    Kauniainen

Viimeisimmät näkökulmat