RHK käyttänyt rataverkkoon lähes 400 miljoonaa euroa vuonna 2009
Ratahallintokeskus on käyttänyt kuluneen vuoden aikana rataverkon perusparannukseen noin 210 miljoonaa euroa ja kehittämishankkeisiin noin 185 miljoonaa euroa. Rakennuskauden merkittävimmät ratatyöt ovat olleet rataosien Tornio-Kolari, Jämsänkoski-Jyväskylä ja Porokylä-Maanselkä perusparannukset sekä rataosien Lahti-Luumäki ja Seinäjoki-Oulu kehittämishankkeet. Lahti-Luumäki-hankkeen töitä jatketaan myös talvikaudella.

Ratahallintokeskus on käyttänyt kuluneen vuoden aikana rataverkon perusparannukseen noin 210 miljoonaa euroa ja kehittämishankkeisiin noin 185 miljoonaa euroa. Rakennuskauden merkittävimmät ratatyöt ovat olleet rataosien Tornio-Kolari, Jämsänkoski-Jyväskylä ja Porokylä-Maanselkä perusparannukset sekä rataosien Lahti-Luumäki ja Seinäjoki-Oulu kehittämishankkeet. Lahti-Luumäki-hankkeen töitä jatketaan myös talvikaudella.
Rataverkon peruskorjaustöistä suurin osa on päällysrakenteen uusimista, joka tulee ajankohtaiseksi 30-40 vuoden välein. Päällysrakennetta ovat ratakiskot ja ratapölkyt, vaihteet sekä sepelistä tai sorasta tehty tukikerros. Päällysrakenteen uusiminen nykytekniikan mukaiseksi on perusedellytys nopeustason ja akselipainon nostolle.
Jämsänkoski-Jyväskylä-välillä kunnostettiin radan tunneleita ja kallioleikkauksia sekä uusittiin radan päällysrakennetta. Lisäksi Jämsän asemalle otettiin käyttöön uusi henkilöliikenteen laituri.
Tornio-Kolari-radan perusparannus jatkui tänä vuonna päällysrakenteen vaihdolla 50 kilometrin matkalta. Lisäksi poistettiin useita tasoristeyksiä sekä korjattiin radan rumpuja. Päällysrakenteen uusiminen on edennyt rataosan puoliväliin Kaulinrantaan saakka.
Tavaraliikennettä palvelevan Porokylä-Vuokatti-radan päällysrakenteen uusiminen käynnistyi tämän kesän aikana välillä Porokylä-Maanselkä. Maanselkä-Vuokatti-osalla työtä jatketaan 2010. Vanhentunut ja huonokuntoinen päällysrakenne uusitaan pääosin kokonaisuudessaan rataosalla.
Perusparannushankkeisiin kuuluu myös Ilmalan ratapihan perusparannus Helsingissä. Rakentamisen painopiste on siirtynyt lähiliikenteen raiteisiin. Alueen länsireunaan rakennettavien lähiliikenteen käyttövalmiushuoltoraiteiden rakentaminen on hyvässä vauhdissa. Alueen junaliikennettä ohjaavan asetinlaitteen työt ovat edenneet myös suunnitellusti.
Kehittämishankkeista rataosan Lahti-Luumäki palvelutason parantamistyöt ovat olleet käynnissä jo vuoden 2008 alusta. Hanke on osa itäisen Suomen rautatieliikenteen kehittämistä. Hanke koostuu useista eri toimenpiteistä, joiden ansiosta henkilöliikenteen matka-ajat itäisen Suomen liikenteessä lyhenevät ja myös tavaraliikenteen kilpailukyky paranee.
Rataosan Lahti-Luumäki parannustöistä on nyt valmiina kaksi kolmasosaa. Ensi vuonna hanke käsittää kokonaisuudessaan noin 20 kilometriä ratapiha- ja raidetöitä sekä noin 50 uuden vaihteen asennuksen rataan. Pääraiteiden ratatyöt valmistuvat elokuun loppuun mennessä, jolloin rataosuudella alkavat koeajot. Kaikki ratatyöt valmistuvat marraskuussa 2010. Kokonaisuudessaan Lahti-Luumäki-hankkeen kustannusarvio on 185 miljoonaa euroa.
Toisen suuren kehittämishankkeen Seinäjoki-Oulun suunnitellut työt onnistuivat pääsääntöisesti sovituissa työrajoissa. Ensimmäiset hyödyt rautatieliikenteen asiakkaille toteutuvat ensi vuoden alkupuolella käyttöön otettavan Etelä-Seinäjoki-Seinäjoki-kaksoisraiteen myötä. Vuoden 2010 aikana henkilöliikenteen nopeus pyritään nostamaan 200 kilometriin tunnissa osuudella Lapua-Pännäinen.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “RHK käyttänyt rataverkkoon lähes 400 miljoonaa euroa vuonna 2009”