Kokeile kuukausi maksutta

Lait rakennusalan harmaan talouden torjumiseksi vahvistettiin

Rakennusalan harmaata taloutta torjumaan valmistellut lait on vahvistettu, ja ne tulevat voimaan 15. joulukuuta. Lait koskevat veronumeroa ja rakennusalan veronumerorekisteriä, työturvallisuuslain muuttamista, verotustietojen julkisuutta ja salassapitoa sekä väestötietojärjestelmää ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalvelua. Osa lakimuutoksista tulee kuitenkin voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana.

Rakennusalan harmaata taloutta torjumaan valmistellut lait on vahvistettu, ja ne tulevat voimaan 15. joulukuuta. Lait koskevat veronumeroa ja rakennusalan veronumerorekisteriä, työturvallisuuslain muuttamista, verotustietojen julkisuutta ja salassapitoa sekä väestötietojärjestelmää ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalvelua. Osa lakimuutoksista tulee kuitenkin voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana.

Uuden lain mukaan rakennustyömaalla työskentelevien on toimitettava verokortissa oleva veronumero työnantajalleen. Työmaalla työskentelevien on pidettävä esillä kuvallista tunnistekorttia, jossa veronumero näkyy.

Verohallinto valmistelee lakeihin liittyvät käytännön toimenpiteet vuoden 2012 aikana. Syksyllä 2012 valmistuvasta Verohallinnon ylläpitämästä rakennusalan veronumerorekisteristä ja yleisen tietoverkon avulla käytettävästä palvelusta jokainen voi tarkistaa, onko palvelun käyttäjän yksilöimä henkilö ja veronumero merkitty veronumerorekisteriin. Verohallinto merkitsee henkilön rekisteriin hänen omasta pyynnöstään, rakennusalan työnantajan tai tunnistekortin antavan päätoteuttajan pyynnöstä tai oma-aloitteisesti.

Myös tunnisteen käytön valvontavastuu laajenee. Verohallinnolla on oikeus salassapitovelvollisuuden estämättä antaa työnantajalle tai tunnistekortin antavalle päätoteuttajalle tieto työntekijän veronumerosta. Maistraattien lisäksi Verohallinnolla on rinnakkainen toimivalta tallettaa väestötietojärjestelmään Suomessa tilapäisesti työskentelevää ulkomaalaista koskevat tiedot, minkä seurauksena hänelle annetaan väestötietojärjestelmästä automaattisesti henkilötunnus.

Verohallinto toimittaa verokortin yhteydessä veronumerot kaikille ansiotuloa saaville työntekijöille. Verokorttien postitukset alkavat 15. joulukuuta. Rakennusalan työnantaja voi myös pyytää työntekijöidensä veronumerot ennakonpidätystietojen suorasiirtojen yhteydessä vuodenvaihteessa 2011-2012.

Tätä artikkelia on kommentoitu 6 kertaa

6 vastausta artikkeliin “Lait rakennusalan harmaan talouden torjumiseksi vahvistettiin”

  1. Ei haittaa menevää yrittäjää,kyllä ns,lähetetyn työvoiman määrä taas kasvaa,ei haittaa verot tai sotut kun firma ulkomaille rekisteröity eikä kiinteää toimipaikkaa täällä ole ja kuka ne verot pakottaa maksamaankaan ??? Laittaa vaan laskua tänne pohjois-ossetian kinttupolku 5:teen.

    1. Hyvä valvotaan niitä, joita enenkin on valvottu. Onneksi 30% prossaa on vielä raksalla suomenkielisiä ja siihen lukuun sopii työnjohtokin. Veronumero rintaan ja valtakunnassa kaikki hyvin!

      1. Ihme kitinää taas raksamiehiltä.

        Tuttavapiirissäni on joka vuosi sama ongelma. Pitäisi löytää urakoitsija tekemään kylppäri-, piha- tai jotain muuta remppaa, mutta ei löydy kuin pimeää työtä tarjoavia.

        Missä ovat nämä kuuluisat työttömät suomalaiset ammattitaitoiset rakennusmiehet, jotka tekevät hyvin ja verollisesti – vaikkakin vähän kalliimpana?

        Itsekkin vähän aikaa sitten lähetin tarjouspyyntöjä ympäri Etelä-Suomea huoneistoremontin tekemisestä. Tuli yksi tarjous.

        Ihme kitinäpelleilyä! Koko ongelma taitaa olla vain rakennusliiton propagandaa!

        1. Kuluttajien rakennushankkeiden ongelmana on se, että niissä on pitkään suosittu pimeätä työtä. Laillisesti toimivat eivät tahdo enää uskoa, että kannattaisi tarjota. Omakotityömailla jyräävät baltit, joiden kanssa on mahdoton kilpailla. Varsinkin kaupunkien kehyskunnissa vilisee eestirekkareita ja maaseudulla saa huseerata ilman pelkoa tarkastuksista. Kuluttajia on vaikea saada uskomaan, että halvin hinta ei ole se tärkein asia. Samoin tekijöitä on vaikea saada uskomaan, että työ vaatii kouluttautumista ja osaamista. Toisaalta tarjolla olevilta tekijöiltä on usein vaikea saada edes referenssejä. Tarvittaisiin pientalopuolen RALA tai jokin muu vastaava minimireferenssielin sekä resursseja kuluttajien työmaiden viranomaisvalvontaan, jotta verorahat tulevat valtion kassaan ja turvallisuus hoidetaan. Hankala yhtälö.

  2. Syy siihen, että tarjouksia ei tule voi olla hyvinkin vain siinä, että tarjouspyynnöt ovat liian ympäripyöreitä, epäselviä tai ristiriitaisia. Mistähän löytyisi pienyrittäjä, joka viitsisi niihin edes vastata, kun jo papereista/mailista voi aavistaa, että vaikeuksia on tulossa?

    Pientalon teettäjä kun ei välttämättä edes ymmärrä, mitä tarjouksessaan pyytää, ja lopputulemana tarjous on joko liian kallis tai, jos sopimukseen päästiin, teettäjän mielestä kaikkia töitä ei ole joko tehty tai ne on tehty kelvottomasti.

    1. Jep, tuokin pitää paikkansa. Pientalotyömailla vastaava on turhan usein vain nimi paperissa, ei todellinen toimija. Ei mikään ihme, jos kuluttajan tekemät tarjouspyynnöt ovat hankalia. Kunnolliselle vastaavalle ei taas haluta maksaa käypä korvausta oikeasti tehdyistä töistä. Jos sopimus on ylipäätään kirjallinen, ei siinä useimmiten ole muuta kuin lakisääteiset tehtävät. Kuluttaja kuvittelee säästävänsä tekemällä muut projektijohtamishommat itse. Moni vastaava taas pyrkii kutistamaan osuuttaan esimerkiksi karsimalla käyntejä, jotta jäisi jotain käteenkin. Pientalotyömaat ovat oman kokemuksini perusteella ammattilaisten kannalta hankalia toimia, vaikka haluja olisi kuinka palvella asiakasta kunnolla. Kumpa rakennusvalvonnoille laitettaisiin lakipakko valvoa pientalotyömaiden lakisääteisten toimijoiden palkkioden maksua. Kuitit ja toimijan kuittaukset katselmusten hyväksynnän ehdoiksi.

Vastaa käyttäjälle Pientalomesu Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat