Ilmoitus Ei kommentteja

Rakennusyritysten toiminnan tehostaminen kannattaa: ”5 henkilötyövuotta on meillä se konkreettinen hyöty”

Rakennusalan työn tuottavuus ei ole kehittynyt lähellekään samaa tahtia muiden toimialojen kanssa. Samaan aikaan työvoimasta on pulaa ja vaatimustaso kasvaa. Yhtälö suorastaan huutaa yrityksen prosessien tehostamista. Kolme rakennusyritystä kertoo, millaisia vaikutuksia tehostamisella oli heidän liiketoimintaansa.

Valmista tulee nappia painamalla

Tutkimuksen* mukaan digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen rakennusalan yrityksissä on vielä lapsenkengissä. Yli puolet vastaajista ei hyödynnä minkäänlaista toiminnanohjausjärjestelmää, saati koe sitä tarpeelliseksi. Samaan aikaan kuitenkin digitaalisia ratkaisuja hyödyntävät yritykset kokevat toimintansa olevan selvästi keskimääräistä kannattavampaa.

Nykyaikaisella toiminnanohjausratkaisulla voidaan saavuttaa merkittävää arjen toiminnan tehostumista, ja sitä myöten selvää ajan ja rahan säästöä. Keveka Rakennus Oy haki arkeen sujuvuutta rakennusalan tarpeisiin suunnitellulla Adminet-ohjelmistoratkaisulla, jolla rutiinit hoituvat vaivattomasti mistä tahansa:

— Pitää olla sellainen systeemi, että kerran kirjataan tiedot koneelle ja sen jälkeen tulee valmista nappia painamalla, ja näin se meillä tänä päivänä toimii. Saamme yhdestä ohjelmasta tietoomme yrityksen sekä työmaiden reaaliaikaisen tilanteen ja pystymme analysoimaan tietoja tarkasti. Nyt voimme myös hoitaa asiat paikasta riippumatta, puolet yrityksestä omistava rakennusmestari Kari Sutinen kertoo.

Työaika rutiineista toiminnan eteenpäin viemiseen

Adminet on Jyväskylässä kehitetty toiminnanohjausratkaisu, jossa nykytekniikkaa on hyödynnetty asiakkaan arjen helpottamiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että automatiikka hoitaa henkilöstöä kuormittavat rutiinityöt, jolloin arvokas työaika voidaan käyttää järkevämmin. Tämän huomasivat myös Vantaan Peltisepät Oy:n ja Koskisen peltikate Oy:n toimintaa luotsaavat sisarukset Esa ja Hely Koskinen:

— Työnkuva on muuttunut rutiinityöstä seurantaan, tutkimiseen ja kehittämiseen. Aikaa on vapautunut ihan selkeästi. Kun turha työ jää pois, se antaa valtavasti uusia mahdollisuuksia toiminnan eteenpäin viemiseen, Hely Koskinen kuvailee.

— Adminet on helpottanut arkea ihan hirveästi. Uskaltaisin väittää, että itseltäni on jäänyt päivä viikossa pois turhasta työstä. Myös se on ollut koko ajan positiivista, että Adminetistä tuntuu löytyvän ratkaisu kaikkeen. Kieltämättä tuli vähän yllätyksenä, miten hyvin mietitty ja pitkälle viety tämä järjestelmä on, Esa Koskinen jatkaa.

Yksi rakennusalan ratkaisu toi merkittävää kustannussäästöä

TOAS Admicon Ohjelmistoratkaisuja mietittäessä kannattaa huomioida yrityksen kokonaistoiminta, sillä erillisistä ohjelmistoista syntyy helposti työläs kokonaisuus, kun tietoja joudutaan siirtelemään järjestelmien välillä. Tämä todettiin myös Turun Seudun Rakennustekniikassa, jossa oli aiemmin käytössä lähes kymmenen erillistä ohjelmistoa, kun toimialalle suunnittelematonta järjestelmää jouduttiin täydentämään osaratkaisuilla.

Yrityksessä haluttiin parantaa kilpailukykyä tavoittelemalla kustannushyötyjä toimintoja tehostamalla. Käyttöön otettiin Adminet, jossa kaikki yrityksen tarvitsemat toimiston ja työmaan toiminnot ovat yhden kirjautumisen takana. Vaikutus oli merkittävä:

— Totesimme, että Adminetillä saataisiin kaikista maksimaalisin kustannushyöty ottaen huomioon rakennusalan toiminnot. Ihan suoria kustannussäästöjä tulee tietysti siitä, että on pystytty riisumaan entisten ohjelmien kulut pois. Lisäksi automatisoidut toiminnot ovat vapauttaneet henkilöresursseja. Sellainen viisi henkilötyövuotta ainakin on meillä se konkreettinen hyöty, joten aika selkeä kustannussäästö on tullut siltäkin puolelta, toimitusjohtaja Jouko Jortikka kertoo.

Adminet kattaa kaikki rakennusyrityksen tarvitsemat työkalut tarjouslaskennasta kirjanpitoon. Yrittäjän arkea helpottavat muun muassa ajantasainen litteraseuranta, automatisoitu verottajan tiedonantovelvollisuuden raportointi, alihankinnan maksuerien seuranta ja automaattinen yleiskustannuslisien huomioiminen laskutuksessa. Lisäksi Adminetin kehittänyt Admicom Oy tarjoaa asiakkailleen saman katon alta toimialaan erikoistunutta tilitoimistopalvelua sekä asiantuntijapalveluita liiketoiminnan kehittämiseen.

Lue haastateltujen yritysten tarinat kokonaisuudessaan ja tutustu Adminet-toiminnanohjausjärjestelmään:

 

TOAS Admicon

* Tampereen teknillinen yliopisto & Rakennusteollisuus RT, 2016. Digiselvitys 2016: Digitaalisuuden nykytila ja kehityssuunnat kiinteistö- ja rakennusalalla. 

Tehokkaamman toiminnanohjauksen hyötyjä:

  • Vapautat arvokkaita henkilöresursseja rutiineista tuottavaan työhön
  • Et tee päällekkäisiä työvaiheita ja tuplakirjauksia
  • Saat päätöksenteon tueksi tarkempaa tietoa liiketoiminnastasi
  • Et tuhlaa aikaasi seurantatietojen ja raporttien koostamiseen
  • Seuraat yrityksesi ja työmaittesi tilannetta reaaliajassa
  • Tarkalla seurannalla ja rutiinien automatisoinnilla teet kannattavampaa liiketoimintaa

 

Toiminnanohjausjärjestelmä Adminet on rakennusyrittäjän ratkaisu toiminnan tehostamiseen. Sen avulla hallitset yrityksesi kaikki toiminnot reaaliajassa yhdellä automatisoidulla pilvipalvelulla.

Tutustu osoitteessa:
www.admicom.fi

 

Kotimainen rakennusalan ohjelmistoratkaisujen edelläkävijä

Admicom on vuonna 2004 perustettu suomalainen kasvuyritys, joka helpottaa ja tehostaa rakennus- ja talotekniikkayritysten arkea edistyksellisillä ohjelmistoratkaisuilla. Työllistämme n. 80 henkilöä Jyväskylässä, Helsingissä ja Tampereella.

 

Lisätietoa:

Ilkka Uusi-Maahi
toimialajohtaja
p. 040 511 0606

Sähköposti on muotoa
etunimi.sukunimi@admicom.fi.

www.admicom.fi

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia