Turussa Jaanin alueella on käynnissä mittava peruskorjaushanke, jonka pientarvikehankinnat toteutaan Wücon-palvelulla.

Turussa Jaanin alueella on käynnissä mittava peruskorjaushanke, jossa yhteensä neljästä asunto-osakeyhtiöstä koostuvaan kymmeneen kerrostaloon tehdään linjasaneeraus, uusitaan sähköt ja kaapeloinnit sekä remontoidaan pihaalueet uuteen uskoon. Osa taloyhtiöistä siirtyy samalla myös maalämpöön. Taloyhtiöissä on yhteensä 330 huoneistoa ja noin 550 asukasta.

Kustannuksiltaan noin 16 miljoonan euron peruskorjaushanke starttasi viime keväänä. 1960-luvun lopulla valmistuneiden kerrostalojen saneerauksessa riittää töitä vuoden 2022 tammikuuhun asti.

Perinteisessä toteutusmallissa työmaan pientarvikerumbaa hoidettaisiin pitkälti rautakauppojen ja tukkureiden kautta. Samalla varastointi, sen seuranta sekä pitkälti myös täydentäminen olisi työmaan omalla kontolla.

Jaanissa on kuitenkin toimittu toisin. Työmaalle on tuotu Würthin Wücon-varastomyymälä, josta löytyvät likipitäen kaikki työmaalla päivittäin tarvittavat tarvikkeet. Lisäksi sen repertuaari elää samassa rytmissä työmaan etenemisen kanssa.

Varastotilanteen seuranta hoituu RFID-teknologian ansiosta sähköisesti ja reaaliajassa 24/7-periaatteella. Tarvikkeita voi siis noutaa kellon ympäri jokaisena viikonpäivänä. Kun ”hälytysrajat” alkavat jonkin tarvikkeen tai tuotteen kohdalla lähestyä, lähtee täydennyslasti työmaalle Würthin Riihimäen logistiikkakeskuksesta.

Sujuvampaa arkea työmaalle

Jaanin peruskorjaushankkeen pääurakoitsijana toimivan Rakennuspalvelu J. Martti & Co Oy:n työpäällikkö Jari Salonen sanookin Wücon-palvelun helpottaneen työmaan arkea huomattavasti. Oman varastomyymälän ansiosta rakennusalan ammattilaisten arvokasta työaikaa ei enää hukkaannu tarvikkeiden metsästämiseen.

Työt eivät myöskään turhaan pysähdy jonkin yksittäisen tuotteen puutteeseen, kun varasto täydentyy jo hyvissä ajoin etukäteen.

”Tavaranhakuun kuluu aikaa varsinkin silloin, jos tarvikkeita on etsittävä useammasta rautakaupasta tai tukkurilta. Meillä tämä hankintavastuu on ollut pitkälti työmaan mestareilla, jotka ovat jo muutenkin kiireisiä. Nyt he voivat keskittyä ydinosaamiseensa eli työmaan johtamiseen”, Salonen toteaa.

”Ja kyllä perusrakentajakin tekee työnsä mieluummin sujuvasti ja laadukkaasti yhdellä kertaa loppuun sen sijaan, että hukkaa aikaansa turhauttavaan odotteluun”, kokenut työpäällikkö painottaa.

Varkaudet ja hävikki myös kuriin

Merkittävä etu on Salosen mukaan myös hävikin pienentyminen. Wücon-varastomyymälän tuotteet ovat RFID-merkittyjä, joten niiden ”unohtaminen” omaan taskuun ja kuljettaminen työmaan ulkopuolelle on normaalia mutkikkaampaa.

”Lisäksi varastoon kirjaudutaan sähköisesti jo ulko-ovella, joten myös vilpintekijän henkilöllisyys paljastuu nopeasti. Näin isolla työmaalla hävikki voisi olla ihan merkittävä riesa”, Salonen toteaa.

Selkeää plussaa tulee myös siitä, että samaa varastoa voivat käyttää kaikki työmaalla toimivat yritykset. Käytetyistä tuotteista ja tarvikkeista lähtee heille oma lasku suoraan Würthilta.

”Tämä on pääurakoitsijan kannalta huomattavasti selkeämpi ja kustannusten osalta riskittömämpi vaihtoehto. Samalla voidaan seurata tarvikkeiden todellista menekkiä, josta on iso apu tulevissa tarjouslaskennoissa. Meillä on ollut jo aiemmin käytössä Würthin työpistekaappeja ja tämä on selkeä askel eteenpäin”, Salonen kiittelee.

 

Jaani ensimmäinen Wücon linjasaneerauskohde

Würth on rakentanut Wücon-verkostoa viime vuosina tasaista tahtia eri puolille Suomea. Wüconeja on käytössä jo 140, joista reilut 40 rakennustyömailla ja loput teollisuuden eri osa-alueilla.

”Jaani on lajissaan ensimmäinen näin mittava linjasaneerauskohde, jossa vastaamme kattavasti myös aliurakoinnin tarpeista” myyntipäällikkö Jani Vanhanen kertoo.

Tarviketoimittajan kannalta haasteina ovat hankkeen laajuus ja monipuolisuus sekä eteen tulevat yllätykset. Niitä on saneerauskohteissa vaikea välttää, vaikka ennakkosuunnittelussa oltaisiin äärimmäisen huolellisia. Toisaalta Würthin laaja tuotevalikoima ja tehokas logistiikkaa tukee hyvin myös yllätystilanteissa.

”Olemme tehneet Rakennuspalvelu J. Martti & Co: n kanssa yhteistyötä jo yli 20 vuotta. Jaanissa on hyödynnetty aiemmista kohteista saatuja kokemuksia jo suunnittelun alkuvaiheessa. Meidän tärkein tavoitteemme on saada asiakkaan arki mahdollisimman sujuvaksi. Samalla he voivat keskittyä siihen, minkä parhaiten osaavat eli rakentamiseen ja korjaamiseen”, Vanhanen painottaa.