Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Vuoden 2025 alussa astuu voimaan uusi rakentamislaki ja vuoden 2026 alussa asetukset ilmastoselvityksestä ja päästöjen raja-arvoista. Sääntely tiukentaa rakennusalan ympäristövaatimuksia edelleen. Vaikka rakennusten energiatehokkuutta voidaan yhä petrata, sen mahdollisuudet on jo suurelta osin hyödynnetty. Vähähiilisten rakennusmateriaalien käytössä sen sijaan on merkittävää hyödyntämätöntä potentiaalia.

Saint-Gobain Finlandiin kuuluvat Gyproc ja Isover ovat vastanneet tarpeeseen uutuustuotteilla, joista kukin osaltaan pienentää tuntuvasti väliseinärakenteiden elinkaaren hiilijalanjälkeä: maailman vähähiilisimmät Klima-kipsilevyt sekä vähähiiliset Gyproc XR Carbon Low -äänen-eristysrangat ja ISOVER ACOUSTIC Roll Carbon Low -ääneneristeet.

Gyproc GN Klima Normaali ja Gyproc GR Klima Erikoiskova valmistetaan Norjan Fredrikstadissa täysin sähköistetyssä tehtaassa, joka on ensimmäinen laatuaan maailmassa. Uusiutuvan sähköenergian käyttö pienentää levyjen valmistuksen hiilijalanjälkeä 73 % (A1–A3) verrattuna aiempiin, maakaasuenergiaa käyttävässä tehtaassa valmistettuihin levyihin.

Levyjen käyttöominaisuudet ovat samat kuin ennenkin – ainoa ero on tuotannon energianlähteessä.  Gyproc XR Carbon Low -rangat vastaavat nekin lujuus- ja ääneneristysominaisuuksiltaan täysin perinteisiä XR- rankoja mutta tuottavat 75 % pienemmän kokonaishiilijalanjäljen.

”Kokonaisrakenteena vähähiilisistä kipsilevyistä, rangoista ja ääneneristeestä koostuvat väliseinät pienentävät elinkaaren hiilijalanjälkeä jopa 38 prosenttia väliseinätyypistä ja muista materiaaleista riippuen. Tähän laskelmaan* sisältyy Klima- levyjen kuljetus Norjasta”, kertoo Mikael Nyholm, Saint- Gobain Finlandin suunnittelijapalvelun myyntipäällikkö.

Vähähiilinen eristevilla leikkaa päästöjä yli kolmanneksen

Vähähiilisen väliseinärakenteen täydentää ISOVER ACOUSTIC Roll Carbon Low -ääneneriste, jonka elinkaaren CO2-päästöt ovat 39 % ISOVER ACOUSTICia pienemmät. Eristeet valmistetaan Isoverin Forssan tehtaalla käyttämällä energianlähteenä alkuperäsertifikaatein todennettua uusiutuvaa sähköä ja  biokaasua.

”Näin on pystytty leikkaamaan Scope 1 – ja Scope 2 -päästöt lähes nollaan. Olemme myös nykyään Suomen suurin kierrätyslasin käyttäjä.  Tehdas on hyödyntänyt kierrätyslasia jo 80-luvulta lähtien, ja uudessa vähähiilisessä eristevillassa sen osuus on jopa 85 %”, kertoo Mikael Nyholm.

Ympäristöajattelu ulottuu myös uuteen, asennusta nopeuttavaan rullamuotoiseen tuotepakkaukseen. Pakkauksessa on vähintään 30 % kierrätettyä raaka-ainetta ja pienempi painetun alueen osuus, mikä helpottaa sen kierrätystä.

Luotettava tieto auttaa tekemään kestäviä valintoja

Luotettavan informaation tarve on korostunut, kun ympäristövastuu on noussut kustannustietoisuuden ja laadun rinnalle rakentamisessa.  Gyproc ja Isover tukevat suunnittelijoita ja rakentajia tarjoamalla verkkosivuillaan laskelmiin tarkkaa tietoa tuotteidensa hiilipäästöarvoista sekä tuotekohtaisia ympäristöselosteita.

Saint-Gobainin ratkaisut perustuvat yhteensopivista tuotteista koottuihin järjestelmiin, joten rakennekirjastosta löytyvät hiilipäästöarvot myös vaihtoehtoisille kokonaisuuksille. ”Hiilijalanjälki” on yksi rakennevalitsimen kriteereistä, joten vähähiiliset ratkaisut löytyvät helposti. Tuotteista kerrotaan hiilipäästöarvojen lisäksi hintaindeksi (suhdeluku, joka vertaa sitä kaikkiin materiaaleihin) sekä rakennuskustannukset.

Matka jatkuu kohti vähähiilisempää rakennettua ympäristöä

Saint-Gobain pyrkii ilmastostrategiassaan sekä minimoimaan oman ympäristöjälkensä että maksimoimaan myönteisen vaikutuksensa auttamalla rakentajia pienentämään rakennetun ympäristön hiilijalanjälkeä. Suomessa Saint-Gobain on sitoutunut toiminnassaan hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä. Tuotekehityksessä puolestaan haetaan jatkuvasti uusia keinoja, joilla rakentajat voivat saavuttaa ympäristötavoitteensa.

”Pohjoismaisella tasolla yhteis- työtä tehdään osaamiskeskuksissa. Suomessa taas on kehitetty paikallisiin vaatimuksiin vastaavia ratkaisuja, kuten julkisivutuotteita”, kertoo Mikael Nyholm.

Lue lisää:
gyproc.fi
isover.fi
rakennekirjasto.fi

Saint-Gobain Suomessa

  • Yrityksen tunnetuimmat brändit Suomessa ovat Gyproc, Isover, Weber, Ecophon, Leca ja PAM
  • 13 tuotantolaitosta
  • 98 % yrityksen myymistä tonneista on valmistettu Suomessa

saint-gobain.fi

Viimeisimmät näkökulmat