Kokeile kuukausi maksutta

Vuokra-asuntojen rakentamista lisätään uudella välimallilla

Uusi hallitus yrittää lisätä vuokra-asuntotuotantoa uudella kymmenen vuoden välimallilla. Se on avoin kaikille tukiehdot täyttäville ja niihin sitoutuneille toteuttajille.

Uusi hallitus yrittää lisätä vuokra-asuntotuotantoa uudella kymmenen vuoden välimallilla. Se on avoin kaikille tukiehdot täyttäville ja niihin sitoutuneille toteuttajille.

Tiedot käyvät ilmi hallitusohjelman liitepaperista.

Yleishyödyllisen asuntorakentamisen säädöksiä uudistetaan muuttamalla rajoitusehdot hankekohtaisiksi yleishyödyllisyysvaatimuksia kiristäen. Valtion tukemien asuntojen omistajien yleishyödyllisyysvaateesta luovutaan uuden tuotannon osalta.

Olemassa olevan Ara-asuntokannan käyttö- ja luovutusrajoituksista joustetaan, mikäli vapautuva pääoma käytetään asuntotuotantoon tai asuntokannan korjaamiseen.

Lisäksi selvitetään, missä määrin Ara-vuokra-asuntotarjontaa voidaan toteuttaa hankkimalla vuokra-asuntoja vapaarahoitteisesta asuntotuotannosta.

Erityisryhmien Ara-investointiavustusta jatketaan uusin rajauksin.

ASP jo 15-vuotiaille

ASP-järjestelmän säästösopimuksen solmimisen ikäraja alennetaan 15 vuoteen.

Työtä asunnottomuuden vähentämiseksi jatketaan AUNE-työryhmän esitykset huomioiden.

Asumisoikeusjärjestelmää uudistetaan itsenäisenä hallintomuotona rahoituksen, asukasvalinnan ja hakuprosessin osalta.

Jatketaan työeläkeyhtiöille vuoteen 2019 asti vieraan pääoman käytön sallimista asuntosijoituksissa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Vuokra-asuntojen rakentamista lisätään uudella välimallilla”

  1. Tähän asti on ollut niin, että valtion tukeman tuotannon suunnitelmia on syynätty suurennuslasin kanssa. Vaadittu ties mitä suunnitelmilta. Samanaikaisesti on kuitenkin maksettu asumistukea kovan rahan vuokra-asunnoissa asuville. Niiden suunnitelmia ei ole kukaan syynännyt niin tarkoin.
    Nyt sitten aletaan ostaa kovan rahan asuntoja ARA-vuokra-asunnoiksi. Syynätäänkö niitä suunnitelmia samalla tavalla kuin normaalia ARA-tuotantoa ennen kuin ARA rahoittaa hanketta?

    1. Ei voi syynätä, ellei asunto-osakeyhtiölakia muuteta. Yhtiökokous päättää vuokrista, eikä yksityisen asuntoyhtiön ole mikään pakko kilpailuttaa peruskorjaus- ym. hankkeita kuten kuntien yhtiöiden ja ”yleishyödyllisten” on kilpailutettava. Eli asunto-osakeyhtiössä vastike on yhdenlainen, ja siihen ei ARA pysty puuttumaan.

  2. Lehman Brothersin jälkeen toteutettu välimalli oli onnistunut toimenpide, joka osaltaan silloin esti asuntorakentamisen vaipumisen koomaan. Tuohon verrattuna tilanne on nyt erilainen, koska korkotaso on alempi ja rahoittajien myös valtion täytetakauksen omaavissa kohteissa perimät marginaalit korkeampia. Rahoituksen hinnan ero valtion takaaman ja täysin vapaarahoitteisen vuokra-asuntotuotannon välillä on siis pieni.

    On mielenkiintoista nähdä mitkä ovat ne porkkanat, joiden avulla uutta välimallin tuotantoa nyt aiotaan saada käyntiin. Jos valtion täytetakaus on ainoa suunniteltu toimenpide, niin vaikutukset aloituksiin voivat jäädä lieviksi.

    Kohtuuhintaista rahoitusta on saatavilla myös täysin vapaarahoitteiseen vuokra-asuntotuotantoon. Näiden suhteen käynnistyslupaa ei tarvitse erikseen kysyä virkamiehiltä ja lisäksi vapaarahoitteiset vuokra-asunnot voi tarvittaessa realisoida vaikka seuraavana päivänä.

  3. Mielenkiintoista on, miten ”kohdekohtainen” ”yleishyödyllisyys” suhteutuu Euroopan unionin komission valvontaan ja siihen, että nimenomaan vahvan sosiaalisen ulottuvuuden vuoksi valtion tukijärjestelmä on hyväksytty SGEI-palveluksi.

    Valtion korkotuen ja takausjärjestelmän seurauksena luotu säätely on katsottu unionissa sellaiseksi, että järjestelmästä ei muodostu kilpailua vääristävää. Säätelemätön kenelle hyvänsä roiskittu valtion tuki vääristää kilpailua, se on selvä.

Vastaa käyttäjälle Aravaa ikävä Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat