Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Turun raitiotiestä tehtiin allianssisopimus – samalla käynnistyy toteutussuunnittelu

Nyt käynnistyvä suunnittelutyö kestää vuoden 2025 loppuun saakka. Suunnitelmat aiotaan tehdä sellaisella tarkkuudella, että valtuuston päätöksen jälkeen kesällä 2026 voidaan jatkaa suoraan raitiotien rakentamiseen.

Allianssisopimusta olivat allekirjoittamassa vasemmalta lukien mm: Juha Saarikoski (Turun Raitiotie), Peter Molin (Ramboll), Jutta Heikkilä (Ramboll) ja Juho Siipo (Sweco). (Kuva:Turun Raitiotie)

Turun raitiotiehanke on ottanut jälleen yhden askeleen eteenpäin, kun Turun Raitiotie, Ramboll Finland, Sweco Finland, GRK Suomi ja NRC Group Finland ovat allekirjoittaneet sitä koskevan allianssisopimuksen. Sopimus sisältää Satama-Varissuo toteutussuunnitelman laatimisen sekä mahdollisen rakentamisen.

Tämä artikkeli on tilaajille

Kirjaudu sisään

Tilaa printtinä, diginä, yksin tai ryhmässä

Valitse teille sopivin tapa pysyä tiedon tasalla.

Tutustu nyt 3 kk: printti+digi 0 €

Kaikki Rakennuslehden tieto käyttöösi kesän yli ilman sitoumuksia, ole hyvä!

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Turun raitiotiestä tehtiin allianssisopimus – samalla käynnistyy toteutussuunnittelu”

  1. Ihmeellistä, sanoi Liisa päästessään ”Ihmemaahan”. Ennen edellisiä kuntavaaleja kukaan ehdokas ei kannattanut raitiotietä. Tai nekin, jotka hiljaa kannattivat, eivät uskaltaneet ilmaista kantaansa, koska pelkäsivät menettävänsä ääniä johtuen turkulaisten enemmistön vastustuksesta. Nyttemmin hanke on jo käytännössä ”päätetty” ja rahaa hankkeeseen on jo käytetty yli 20 Meuroa(?). Demokratia Turussa ”kukkii”.Turku on aiemmin tehnyt super surkean päätöksen 70-luvun alussa luopuessaan raitiovaunuista. Päätös tehtiin vain pari vuotta aiemmin kun öljykriisi 74 alkoi(?). Sen jälkeen joukkoliikennettä hoidettiin mustaa dieselsavua tupruttaneilla busseilla 2000- luvun alkuun, jolloin alkoi sähköbussikausi. Nyt kun sähköbussit ovat vallanneet kokonaan julkisen liikenteen, Turku vaivihkaa haluaa raitsikat takaisin(?) Kaikki perustuu siihen ”Kun Tampereellakin on”. Kukaan ei muista(?) että Tampereella oli kumipyöräraitsikat (Onnikat) jo tuolloin 70-luvulla. Heillä oli johtimet jo ilmassa. Tampereen ”raitsikat” ovat siten ihan perusteltavissa kun johdot ovat jo valmiina. Turku on tekemässä toista järjetöntä päätöstä. Tehdään 500 miljoonaa maksava raitioliikenne uudelleen kun ”Tampereellakin on”.

Viimeisimmät näkökulmat