Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Dimex on perisuomalainen perheyritys, toisin kuin ehkä sen nimi äkkiseltään antaa olettaa. Yhtiö on kotoisin Leppävirralta ja tehnyt työvaatteita Pohjolan oloihin jo yli 30 vuotta.

Näiden kolmen vuosikymmenen aikana vaatteita on toimitettu yli 5 miljoonaa kappaletta erilaisiin työtehtäviin rakentamiseen, rahtaamiseen, tehtaisiin ja metsätöihin.

Nykyään yrityksen palveluksessa työskentelee 23 vaatetusalan ammattilaista ja vuonna 2014 yhtiön liikevaihto oli 10,5 miljoonaa euroa. Dimexin tavoitteena on hallittu kasvu, jonka mahdollistavat yhtiön tyytyväiset asiakkaat. Yhtiö on lisännyt markkinaosuuttaan Suomessa ja lisäksi työvaatteita menee kasvavalla tahdilla myös vientiin mm. Venäjälle ja Baltiaan. Uusia markkinoita avataan harkitusti, seuraavaksi suunnataan on Keski- ja Länsi-Eurooppaan.

Tuotekehitystä suomalaisille rakentajille

Dimex on ollut Suomessa rakentamisen työvaatteissa altavastaajana, mutta viitisen vuotta sitten yhtiö käänsi kurssiaan ja ryhtyi panostamaan juuri rakentamisen työvaatteisiin. Raksatuotteiden myynti on viisinkertaistunut tällä vuosikymmenellä.

Yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja myyntijohtaja Tuire Krogerus kertoo: ”Kehitttämisemme perustana on jatkuva yhteistyö vaatteiden loppukäyttäjien kanssa. Annamme jatkuvasti uusia tuotteita rakennusalan yrityksiin heidän työntekijöiden testattavakseen ja kuuntelemme mieluiten ne kaikkein kriittisimmät palautteet. Ihan kiva ja ok eivät meille riitä, sillä niiden perusteella emme kehity emmekä kehitä mitään.”

 Toimivassa työvaatteessa pitää olla yksityiskohdat kohdallaan, työkaluille pitää olla juuri oikea paikka tai työn teossa menee hermo.” Tuire Krogerus

Dimexillä kokoontuu joka toinen viikko mallistoryhmä. Ryhmän tavoitteena on parantaa nykyisten tuotteiden toimivuutta sekä kehittää entistä parempia, turvallisempia, kestävämpiä ja halutumpia uusia työvaatteita. Koska yksi tärkein tuotekehityksen lähde on yrityksen saamat reklamaatiot ja tuotepalautteet, on monet tuotteista reklamoineet päätyneetkin yhtiön tuotteiden testaajiksi.

Krogerus kertoo: ”Työvaatteiden pitää istua hyvin ja tuntua mukavalta päällä säällä kuin säällä. Kun vaatteet vetää aamulla päälle, pitää tuntua ja näyttää siltä, että nyt on ammattilainen liikkeellä. Koska päämarkkina-alueemme on Suomi, voi tuotekehityksemme kestittyä suomalaisiin rakennustyön vaatimuksiin ja suomalaisten rakentajien tarpeisiin.”

 w_Dimex työntäjät
Työvaatteen toimivuus keskiössä

Lähtökohtaisesti työvaatteiden pitää olla hyvin toimivat käyttötarkoitukseensa nähden sekä mukavat päällä. Dimexin valinneista loppukäyttäjistä yllättävän monelle on lisäksi tärkeää, että vaatteen takana on suomalainen perheyritys, jonka kanssa on helppo asioida. Osalle on myös erittäin tärkeää, että vaatteet näyttävät hyvältä. Osa mainitsee myös olennaiseksi tietyt yksityiskohdat, jotka vaikuttavat välillisesti tai suoraan vaatteen työturvallisuuteen sekä työergonomiaan.

Tommi Hietala Ykköspelti Oy:stä kertoo: ”Aiemmin käytin lähinnä kilpailevia pohjoismaisia työvaatemerkkejä, mutta muutama vuosi takaperin, usean mutkan kautta, minua pyydettiin testikäyttäjäksi Dimexin asennehousuille. Testiin saamani housut olivat hyvät. Esitin kuitenkin housuihin muutamia muutoksia ja ehdotukseni hyväksyttiin Dimexillä ja näin parilla muutoksella housuista saatiin suorastaan loistavat. Samalla tavalla käyttööni tulivat Dimexin turvariipparit.”

Tommi H.: “Mielestäni Dimexillä on loistavat vaatteet, jotka hengittävät hyvin, eivätkä kuumanakaan päivänä tai hikisenä liimaudu ihoon kiinni.”
Tommi H.: “Mielestäni Dimexillä on loistavat vaatteet, jotka hengittävät hyvin, eivätkä kuumanakaan päivänä tai hikisenä liimaudu ihoon kiinni.”

Krogerus kertoo: ”Olemme huomanneet, että suomalainen rakennustyöntekijä pitää hieman erilaisista yksityiskohdista kuin rakentajat muissa Pohjoismaissa. Lisäksi me suomalaiset olemme hieman eri mallisia, joten otamme sen huomioon vaatteiden istuvuuden suunnittelussa.”

Sujuvaa kumppanuutta

Dimexillä on kattava jälleenmyyjäverkosto, joiden kautta suurin osa yhtiön vaatteista myydään loppukäyttäjille, mutta myös monet isot kansalliset toimijat kuten Hartela ja Destia ovat valinneet Dimexin työvaatetoimittajikseen.

Monet yritykset perustavat työvaatepäätöksensä kustannustehokkuuden ja turvallisuuden lisäksi myös henkilöstönsä omiin ennakkotestauksiin. Dimex tarjoaa työvaatteita yritysten henkilöstön koekäyttöön, sillä yhtiö uskoo hyötyvänsä testaamisesta aina. Krogerus kertoo: ”Mikäli käyttökokemukset ovat positiivisia, saamme yrityksestä asiakkaan itsellemme. Mikäli taas käyttökokemukset ovat negatiivisia, saamme tietoa ja ymmärrystä siihen, miten meidän kannattaa parantaa tuotteitamme ja toimintaamme jatkossa, jotta pärjäisimme paremmin tulevaisuudessa.”

Yrityksille Dimex pyrkii tekemään työvaatehankinnat mahdollisimman helpoksi. Tuotteet on testattu ja sertifioitu suomalaisten säädösten mukaan Suomessa Työterveyslaitoksella. Varastotuotteiden toimitusajat ovat lyhyitä, jopa vain 24 tuntia. Tuotteet suunnitellaan Suomessa ja valmistetaan Virossa, joten vaikka koko tuote olisi täysin loppu varastosta tai asiakas haluaisi itselleen omiin brändiväreihinsä soveltuvat tuotteet, Dimex saa toimitettua vaatteet muutamassa viikossa, Aasian valmistuksen lähes puolen vuoden läpimenoajan sijaan.

Yhtiön myyntijohtaja Tuire Krogerus toivoo ammattilaisilta työvaatteiden osalta avointa kokeilunhalua: ”Käytämme hieman erilaisia ratkaisuja kuin muut. Lisäksi meillä on käytössä salainen ainesosa nimeltään dimexasenne, joka on kangas, tuoteperhe ja mielentila.”
Yhtiön myyntijohtaja Tuire Krogerus toivoo ammattilaisilta työvaatteiden osalta avointa kokeilunhalua: ”Käytämme hieman erilaisia ratkaisuja kuin muut. Lisäksi meillä on käytössä salainen ainesosa nimeltään dimexasenne, joka on kangas, tuoteperhe ja mielentila.”
Vastuullista toimintaa

Monelle isommalle yritykselle on nykyään entistä tärkeämpää tavarantoimittajiensa vastuullisuus. Dimexillä on tiukka linja vastuullisuusasioissa. Yhtiö tekee kaikkien omien tavarantoimittajien kanssa vastuullisuussopimukset, alihankkijoiden tehtaita sekä omaa tehdasta auditoidaan ahkerasti. Krogeruksen mukaan tärkeää on myös läsnäolo – tehtailla pitää käydä usein ja seurailla toimintaa. Jos jokin vastuullisuuden osa-alue ei täyty, katkeaa yhteistyö välittömästi.

Sosiaalista ja taloudellista vastuutaan yhtiö kantaa erityisesti Leppävirralla, jossa yhtiön pääpaikka sijaitsee ja jonne yhtiö maksaa veronsa ja jossa se työllistää työntekijänsä. Työhyvinvointiin ja -ergonomiaan kiinnitetään huomiota omassa yhtiössä sekä työvaatteiden ominaisuuksien kehittämisen kautta.

 

 

 

Viimeisimmät näkökulmat